Tuesday, November 20, 2012

Sakit kepala

Salam alaik,

Now KB rasa sakit kepala. Nak kawen pon susah? Aiseh! This morning mama call die cakap abg yg sulong nak jadi wali..eeeeee… bengang KB. X pernah ambik tau hal KB selama ni tetiba nak jadi wali? Memang berkata TIDAK la. Jeles la tu sbb KB x inform kat die nak kawen. Hello! KB da jemput tu kira baik la dari kawen senyap2. Now nak sibok2 jadi wali? Selama 11tahun KB sabar now nak sibok2? Diam KB x bermakna KB ni kalah. KB sambung study ad pernah mintak duit depa? Ad hulur sehengget dua? Jangankan hulur duit nak tanya khabar pon tidak. So now when KB x menganugerahkan taraf wali tu kat die yg kecoh2 pesal? Ingat lagi dlu masa nak daftar masuk sek teknik. Kebetulan abg man ad meeting kat KL. Die x leh hantar ke kerian. Tapi die gagahkan diri hantar ke IPOH. Which is kat umah abg sulong ni la. Abg yg sulong ni masa tu ad hal apa entah. Die mintak wife die hantar. Kire yg hantar tu kakak ipar la. KB ni siap bg duit minyak rm100 lagi. Kejap2 die call tny balik kul brape. KB ni rasa macam membebankan die je. Tu belum g die x singgah pon bawak mama ni makan. Mama tu die hantar kat bus stand je. X hantar ke rumah pon. Padahal KB da hulur duit minyak. Walopon KB ni masa tu baru umo 16tahun tapi KB ni ad perasaan. Mama pon balik la naik bas. Mama sikit pon x merungut bile anak tiri die buat mcm tu. Sebab mama sedar mama kan org susah, org kampong. Tapi sakit die? Allah je yang tau. Apa yag depa buat KB ni pendam je. Sampai ke hari ni KB diamkan. Bayangkan la abah meninggal masa KB  umo 15tahun. Orang yang dipertanggungjawapkan jaga kebajikan KB is abg sebapa la. Sebab harta abah die yg pegang. KB ni x hadap pon harta abah.  Tapi apa yg die buat? Now kecoh apsal KB nak kawen x panggil die jadi wali. Persoalannya…. “Layakkah anda menjadi wali saya?”

Wali

Pengertian Wali Dan Tertibnya

Wali bererti teman karib, pemimpin, pelindung atau penolong yang terdiri daripada ahli waris lelaki yang terdekat kepada pengantin perempuan. Wali ini merupakan salah satu rukun dalam perkahwinan. Dalil-dalil yang menunjukkan amat mustahaknya wali ialah:
Firman Allah swt:
'Janganlah kamu menghalang mereka berkahwin kembali dengan bekas suami mereka apabila telah terdapat kerelaan antara mereka dengan cara yang makruf'
( Al-Baqarah : 232)
'Dan janganlah kamu kahwinkan perempuan-perempuan kamu dengan lelaki musyrik (kafir) hingga meereka beriman'.

( Al-Baqarah : 222)
Dari hadith Nabi saw:
'Dari Abi Musa r.a. Rasulullah saw bersabda: 'Tidak ada nikah melainkan dengan adanya wali'.
(Riwayat Al-Khamsah dan An-Nasa’i)
Oleh kerana wali merupakan salah satu syarat sah nikah maka bukan semua orang boleh menjadi wali. Syarat-syarat sah menjadi wali ialah:
Islam
Baligh (sekurang-kurangnya sudah berumur 15 tahun).
Berakal - Orang gila, mabuk dan orang yang sangat bodoh tidak sah menjadi wali.
Lelaki - Orang perempuan tidak sah menjadi wali.
Adil
Merdeka
Manakala orang buta atau bisu pula adalah diharuskan menjadi wali kerana ia boleh menimbang dan memikirkan mengenai soal kufu dan hal-hal kepentingan kepada wanita, selagi ia boleh memahami isyarat serta tulisan dan ia memenuhi starat-syarat sah menjadi wali.
Susunan Wali

Susunan wali mengikut tertib alah:
Bapa kandung
Datuk sebelah bapa ke atas
Saudara lelaki seibu-sebapa
Saudara lelaki sebapa
Anak saudara lelaki seibu-sebapa
Anak saudara lelaki sebapa
Bapa saudara sebelah bapa seibu-sebapa
Bapa saudara sebelah bapa sebapa
Anak lelaki bapa saudara sebelah bapa seibu-sebapa ke bawah
Anak lelaki bapa saudara sebelah bapa sebapa ke bawah
Bapa saudara seibu-sebapa
Bapa saudara bapa sebapa
Anak lelaki bapa saudara seibu-sebapa
Anak lelaki bapa saudara sebapa ke bawah
Bapa saudara datuk seibu-sebapa
Bapa saudara datuk sebapa
Anak lelaki bapa saudara datuk seibu-sebapa ke bawah
Anak lelaki bapa saudara datuk sebapa ke bawah
Muktiq (tuan kepada hamba perempuan yang dibebaskan).
Sekalian asabah kepada seorang muktiq
Raja/Sultan.
Sekiranya wali pertama tidak ada, hendaklah diambil wali yang kedua dan jika wali kedua tidak ada hendaklah diambil wali ketiga dan begitulah seterusnya.
Mengikut tertib wali, bapa hendaklah menjadi wali bagi semua perkahwinan anaknya. Dan jika bapa tidak ada kerana meninggal dunia maka hak wali berpindah kepada datuk pengantin perempuan itu; dan jika datuk juga meninggal dunia maka hak wali itu berpindah kepada saudara lelaki seibu-sebapa kepada pengantin perempuan dan begitulah bidang kuasa wali mengikut tertib susunannya.
Sekiranya pengantin perempuan itu tidak mempunyai wali maka ia akan dinikahkan secara wali hakim. Rasulullah saw bersabda:
'Maka Sultanlah yang menjadi wali bagi sesiapa yang tidak mempunyai wali'.
(Riwayat At-Tirmizi dan Abu Daud)
Dalam kes Ismail bin Abdul Majid lawan Aris Fadilah dan Insun bt Abdul Majid (1990, Jld. V, II, JH) di Mahkamah Syariah, Kuala Kangsar, Perak, Yang Arif Hakim Amran bin Satar telah memutuskan perkahwinan yang diwalikan oleh
wali ab’ad sedangkan wali aqrab masih ada maka perkahwinan itu tidak sah.
(Wali Ab’ad : wali yang jauh perhubungannya dengan pengantin perempuan mengikut susunan wali).
(Wali Aqrab : Wali yang paling dekat hubungannya dengan pengantin perempuan mengikut susunan wali).
Fakta kesnya adalah seperti berikut: Pengantin perempuan telah berkahwin dengan seorang pemuda pada 6hb Mei, 1974 di Kampung Kandang Hilir, Kota Lama Kanan, Perak. Wali yang bertindak kepada perempuan tersebut ialah saudara lelakinya kerana bapa perempuan itu telah meninggal dunia. Pengantin perempuan itu sebenarnya juga masih mempunyai datuk yang masih hidup dengan segar dan waras yang tinggal di Bt. 8, Batu Laut, Kuala Langat, Selangor. Datuk itu tidak diberitahu mengenai perkahwinan cucunya itu. Kes ini telah dibawa ke Mahkamah dan telah diputuskan perkahwinan itu tidak sah atau batal dengan alasan:
Saudara lelaki pada pengantin perempuan itu tidak ada bidang kuasa wali kerana wali aqrab iaitu datuk perempuan itu masih ada.
Akal fikiran datuk itu masih waras maka hak kelayakan wali masih tidak hilang.
Berdasarkan analisa kes tersebut, sepatutnya pengantin perempuan itu menghubungi datuknya bagi mewalikan perkahwinannya. Jika datuknya itu tidak dapat hadir, maka datuknya boleh mewakilkan (wakalah wali) kepada orang lain, untuk menikahkan cucunya itu.
Wali Mujbir

Wali mujbir ertinya wali yang mempunyai bidang kuasa mengahwinkan anak atau cucu perempuan yang masih perawan atau dara tanpa meminta izin perempuan itu terlebih dahulu. Menurut Mazhab Shafi’e, wali mujbir itu terdiri daripada bapa, datuk dan seterusnya sampai ke atas. Manakala wali-wali lain seperti saudara lelaki kandung sebapa, bapa saudara dan sebagainya bukan wali mujbir iaitu tidak ada bidang kuasa memaksa perempuan berkahwin. Dalilnya ialah:
'Perempuan janda lebih berhak pada dirinya daripada walinya dan perempuan perawan atau dara dikahwinkan oleh bapanya'.
(Riwayat Darul-Qutni)
Hadith ini menunjukkan bapa atau datuk mengahwinkan anak perempuan yang perawan tanpa meminta izin anak perempuan itu terlebih dahulu adalah sah.
Dalam kes Syed Abdullah Al-Shatiri lawan Syarifah Salmah (1959, Jld. I, II, JH), ketika menyampaikan keputusan Lembaga Rayuan Mahkamah Syariah Singapura, Yang Arif Hakim Ahmad bin Ibrahim menyatakan, mengikut Mazhab Shafi’e, apabila seorang anak dara dikahwinkan oleh bapanya tanpa minta izin anak dara itu terlebih dahulu, maka adalah sah perkahwinan itu.
Fakta kes itu adalah seperti berikut: Seorang bapa Syed Abdullah Al-Shatiri mengahwinkan anak daranya Syarifah Salmah dengan Syed Idros bin Saggof Al-Jofri tanpa izin anak dara itu. Bapa itu bertindak sebagai wali dan ia sendiri menikahkan perkahwinan itu. Anak perempuan itu enggan menerima suami pilihan bapanya. Anak perempuan itu membawa kes itu ke Mahkamah Syariah.
Mahkamah Syariah Singapura telah mengeluarkan perintah bahawa perkahwinan itu tidak sah berdasarkan hadith:
Pertama:

Rasululah saw bersabda:
'Janganlah kahwinkan seseorang perempuan yang tidak anak dara (janda) sehingga kamu mendapat kuasanya terhadap perkahwinnan itu dan janganlah kahwinkan seorang anak dara sehingga dipinta izinnya'.
(Riwayat Al-Bukhari)
Kedua:

Rasulullah saw bersabda:
'Seseorang yang bukan anak dara mempunyai hak yang lebih besar mengenai dirinya daripada penjaganya. Persetujuan seorang anak dara haruslah dipinta berkenaan dengan sesuatu mengenai dirinya dan diam membisu pada haknya itu adalah bererti memberikan persetujuan'.
(Riwayat Muslim)
Bapa telah membuat rayuan kepada Lembaga Rayuan Mahkamah Syariah Singapura bahawa ia mengahwinkan anak dara perempuannya tanpa izin perempuan itu atas bidang kuasanya sebagai wali mujbir.
Menurut Ahmad Ibrahim ketika menyampaikan keputusan Lembaga Rayuan Mahkamah Syariah Singapura itu menyatakan:
'Hadith-hadith yang menjadi alasan Mahkamah Syariah Singapura itu sebenarnya dipertikaikan oleh ulama mengenai makna 'meminta izin anak dara' yang terdapat dalam hadith-hadith yang diriwayatkan oleh Al-Bukhari dan Muslim. Menurut Imam Malik, Imam Shafi’e, Imam Ahmad dan ulama-ulama dalam Mazhab Syafi’e seperti Imam Nawawi, maksud 'meminta izin anak dara' adalah sunat bagi wali mujbir meminta izin terlebih dahulu daripada pengantin perempuan seperti mana dengan maksud hadith yang dieriwayatkan oleh Darul-Qutni'.
Selanjutnya Ahmad Ibrahim memetik pandangan Mazhab Syafi’e sepertimana yang terdapat dalam kitab Minhaj Talibin, karangan Imam Nawawi:
'Seseorang bapa boleh mengikut kehendaknya mengahwinkan anak perempuannya tanpa meminta izinnya, tidak kira berapa umurnya dengan syarat anak itu masih anak dara. Walau bagaimanapun adalah sunat berunding dengannya mengenai bakal suaminya itu; dan izin rasminya ke atas perkahwinan itu adalah perlu jika dia telah kehilangan daranya. Manakala seseorang bapa mengahwinkan anak perempuan sewaktu anak itu masih di bawah umur, maka anak perempuan itu tidaklah boleh diserahkan kepada suaminya sebelum dia mencapai umur akil baligh. Jika berlaku kegagalan pada pihak bapanya, maka bapa kepada bapanya (datuknya sebelah bapa) hendaklah menjalankan semua kuasanya. Kehilangan dara menghapuskan hak mengahwinkan anak perempuan tanpa izinnya, dan tidaklah ada perbezaan di dalam aspek ini bahawa kehilangan
Ketika menyampaikan keputusan Lembaga Rayuan itu juga Ahmad Ibrahim merujuk kepada buku 'Mohamed Law Of Inheritance, Marriage And Right Of Women' oleh Syeikh Abdul Kadir bin Muhammad Al-Makkawi menyatakan : Seseorang bapa atau datuk mengahwinkan seorang anak dara tanpa persetujuan anak dara itu adalah sah dengan syarat:
Janganlah hendaknya terdapat antara anak dara itu dengan bapanya atau datuknya yang mengahwinkannya itu apa-apa sifat permusuhan yang nyata dan tidak pula terlindung daripada pengetahuan orang-orang di tempat anak dara itu berada.
Si suami itu hendaklah sama tarafnya (sekufu) dengan anak dara itu.
Si suami itu hendaklah mampu membayar mas kahwin.
Janganlah hendaknya terdapat sifat permusuhan baik di luar mahupun di dalam antara anak dara itu dengan si suami.
Bapa atau datuk itu tidak boleh mengahwinkan anak daranya dengan mas kahwin yang terkurang menurut nilai mata wang negara itu.
Berdasarkan alasan-alasan di atas, Lembaga Rayuan Mahkamah Syariah Singapura berpendapat bahawa perkahwinan yang dianjurkan oleh wali mujbir tanpa izin perempuan itu adalah sah. Maka keputusan Mahkamah Syariah yang terdahulu itu telah dibatalkan.
Perempuan Janda
Wali Mujbir atau wali-wali yang lain tidak boleh mengahwinkan perempuan janda kecuali hendaklah mendapat izin perempuan itu terlebih dahulu. Rasulullah saw telah bersabda:
'Dari Abu Hurairah r.a. Rasulullah saw bersabda, 'Perempuan janda diajak bermusyawarah tentang urusan dirinya, kemudian jika ia diam, maka itulah izinnya, tetapi jika ia menolak maka tiada paksa ke atasnya'.
(Riwayat Al-Khamsah kecuali Ibnu Majah)
Dalam hadith yang lain, Rasulullah saw telah menyatakan:
'Dari Khansa’ binti Khadam, bahawasanya bapa Khansa’ telah mengahwinkan dia, sedang ia perempuan janda, lalu ia tidak suka demikian itu. Kemudian ia datang kepada Rasulullah. Lalu Rasulullah menolak perkahwinan itu'.
(Riwayat Al-Bukhari dan Ahmad)
Ini bermakna perempuan janda mempunyai bidang kuasa menolak perkahwinan yang dibuat tanpa kebenarannya iaitu ia boleh menfasakhkan perkahwinan itu di Mahkamah Syariah.
Perkahwinan Bawah Umur
Menurut Mazhab Empat bahawa dalam Islam tidak ada larangan had umur untuk berkahwin. Ini bermakna kanak-kanak kecil boleh berkahwin.
Daripada Siti Aisyah r.a.,
'Bahawasanya Nabi saw telah mengahwini Aisyah sedang ia berumur enam tahun dan Aisyah tinggal bersama Nabi semasa ia berumur sembilan tahun'..
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
Hadith ini menunjukkan bahawa dalam Islam tiada had umur larangan berkahwin. Walau bagaimanapun menurut Seksyen 8, Akta Undang-Undang Keluarga Islam Wilayah Persekutuan 1984 menyatakan:
'Tiada sesuatu perkahwinan boleh diakadnikahkan atau didaftarkan di bawah Akta ini jika lelaki itu berumur kurang daripada lapan belas tahun atau perempuan itu berumur kurang daripada enam belas tahun kecuali jika Hakim Syariah telah memberi kebenarannya secara bertulis dalam hal keadaan tertentu'.
Menurut Seksyen tersebut perkahwinan kanak-kanak di bawah umur hendaklah terlebih dahulu mendapat kelulusan dari Mahkamah Syariah. Peruntukan Seksyen tersebut bukanlah berlawanan dengan pendapat Mazhab Empat. Sebenarnya kebenaran dari Mahkamah itu bertujuan memberi peluang kepada Mahkamah untuk menyelidiki gadis itu dari segi latar belakang, keadaan fizikal, kemampuan untuk berumahtangga dan menjaga kepentingan kanak-kanak itu.

Adakah Wali Fasik Sah Menjadi Wali?
Mengikut pendapat Mazhab Syafi’e dan Hambali, wali fasik tidak boleh atau tidak sah menjadi wali nikah. Ini berdasarkan sebuah hadith dari Ibnu Abbas bahawa Rasulullah saw bersabda,
'Tidak sah nikah melainkan wali yang adil dan ada saksi yang adil'.

(Riwayat Ahmad)
Yang dimaksudkan dengan adil ialah seseorang itu berpegang kuat (istiqamah) kepada ajaran Islam, menunaikan kewajiban agama, mencegah dirinya melakukan dosa-dosa besar seperti berzina, minum arak, menderhaka kepada kedua-dua ibu bapa dan sebagainya serta berusaha tidak melakukan dosa-dosa kecil.
Wali bersifat adil disyaratkan kerana ia dianggap bertanggungjawab dari segi kehendak agama ketika membuat penilaian bakal suami bagi kepentingan dan maslahat perempuan yang hendak berkahwin itu. Manakala wali fasik pula, ia sendiri sudah tidak bertanggungjawab ke atas dirinya apatah lagi hendak bertanggungjawab kepada orang lain.
Untuk menentukan seseorang wali itu bersifat adil atau fasik adalah memadai dilihat dari segi zahir atau luaran sahaja ataupun memadai wali itu mastur iaitu kefasikannya tidak diketahui kerana untuk menilai kefasikan secara batin adalah susah. Walau bagaimanapun jikalau Sultan atau Raja itu fasik yang menjadi wali bagi perempuan yang tidak mempunyai wali maka kewalian itu tetap sah kerana kesahihannya diambilkira dari segi keperluan terhadap wali Raja.
Sebenarnya sebahagian besar ulama-ulama Mutaakhirin dalam Mazhab Syafi’e seperti Imam Al-Ghazali, pendapat pilihan Imam Nawawi dan sebagainya, telah mengeluarkan fatwa bahawa sah wali fasik menjadi wali, selepas beristighfar.
Imam Al-Ghazali dalam kitab Ihya’ Ulumuddin telah mengingatkan bahawa seseorang wali harus memerhati dan meneliti kelakuan geraklaku calon suami, jangan sampai mengahwini saudara perempuan dengan seorang lelaki yang buruk budi pekertinya atau lemah agamanya ataupun yang tidak sekufu dengan kedudukannya. Sekiranya ia mengahwinkan puterinya dengan seorang lelaki yang zalim atau fasik atau yang lemah agamanya atau peminum arak, maka ia telah melanggar perintah agamanya dan ketika itu ia akan terdedah kepada kemurkaan Allah swt, kerana ia telah mencuaikan persoalan silaturrahim (perhubungan tali kerabat) dan telah memilih jalan yang salah.
Selanjutnya Al-Ghazali menceritakan seorang ayah telah datang meminta nasihat kepada Al-Hasan, Katanya: 'Telah banyak orang yang datang meminang puteriku, tetapi aku tidak tahu dengan siapa yang harusku kahwinkan dia'. Berkata Al-Hasan: 'Kahwinkan puterimu itu dengan orang yang banyak taqwanya kepada Allah. Andaikata suaminya mencintainya kelak pasti ia akan dimuliakan. Tetapi jika suaminya membencinya maka tiada dianiayainya'.
Tiada Persetujuan Antara Wali Yang Sedarjat
Wali sedarjat ialah wali-wali yang mempunyai bidang kuasa yang setaraf atau sama. Misalnya bagi pengantin perempuan yang sudah tidak ada lagi bapa dan datuk, maka orang yang berhak menjadi wali mengikut tertib ialah saudara lelaki seibu-sebapa kepada pengantin perempuan itu.
Persoalan yang timbul ialah saudara lelaki seibu-sebapa kepada pengantin perempuan itu ramai. Siapa yang berhak menjadi wali?
Mengikut Islam kalau semua wali sedarjat itu bersependapat dan redha dengan bakal suami pilihan perempuan itu maka salah seorang boleh menjadi wali. Yang afdhalnya ialah terdiri daripada orang yang tahu hal-hal agama atau alim.
Satu isu lagi mengenai wali sedarjat ialah jika sebahagian wali sedarjat setuju bakal suami itu manakala sebahagian yang lain menentang bakal suami pilihan pengantin perempuan itu. Siapa berhak menjadi wali dalam kes seperti di atas?
Menurut Jumhur Fuqqaha (Mazhab Syafi’e, Maliki dan Hambali) jika perkahwinan itu dilakukan juga oleh wali sedarjat yang redha dengan bakal suami pilihan pengantin perempuan, maka wali sedarjat yang menentang itu berhak juga menfasakhkan perkahwinan di Mahkamah Syariah jika wali yang menentang itu ada alasan syarak.
Dalam kes tiada persefahaman antara wali-wali sedarjat ini, maka pengantin perempuan hendaklah membuat aduan di Mahkamah Syariah atas nama wali enggan di mana Mahkamah akan membuat keputusan yang adil.
Wali Hakim Atau Wali Raja
Wali hakim ialah Sultan atau Raja yang beragama Islam yang bertindak sebagai wali kepada pengantin perempuan yang tidak mempunyai wali. Oleh kerana Sultan atau Raja ini sibuk dengan tugas-tugas negara maka ia menyerahkannya kepada Kadhi-Kadhi atau Pendaftar-Pendaftar Nikah untuk bertindak sebagai wali hakim.
Dalam Akta Undang-Undang Keluarga Islam Wilayah Persekutuan, Seksyen 2 (1) Wali Hakim ditakrifkan sebagai wali yang ditauliahkan oleh Yang DiPertuan Agong dalam hal Wilayah Persekutuan, Pulau Pinang, Sabah dan Sarawak atau oleh Raja dalam hal sesuatu negeri lain untuk mengahwinkan perempuan yang tidak mempunyai wali dari nasab.
Sebab-Sebab Menggunakan Wali Hakim
Pertama:
Tidak Ada Wali Nasab
Bagi pengantin perempuan yang tidak mempunyai wali nasab seperti saudara baru di mana tidak ada saudara-maranya yang memeluk Islam atau perempuan yang tidak mempunyai wali langsung mengikut tertib wali atau anak luar nikah maka wali hakimlah yang menjadi wali dalam perkahwinannya. Rasulullah saw bersabda:
'Sultanlah menjadi wali bagi perempuan yang tidak mempunyai wali'.
(Riwayat Al-Khamsah)
Bagi pengantin perempuan yang tidak mempunyai wali maka wali hakimlah yang akan mengahwinkan pengantin perempuan itu.
Kedua:
Anak Tidak Sah Taraf Atau Anak Angkat
Anak tidak sah taraf atau anak luar nikah ialah anak yang lahir atau terbentuk sebelum diadakan perkahwinan yang sah. Contohnya, jika sepasang lelaki dan perempuan bersekedudukan sama ada lama atau sekejap kemudian mengandung maka anak yang dikandung itu dianggap anak tidak sah taraf walaupun anak itu lahir dalam perkahwinan yang sah. Ini bermakna benih-benih kandungan yang terjadi sebelum kahwin dan dilahirkan dalam tempoh perkahwinan, maka anakitu tetap dianggap anak tidak sah taraf.
Oleh yang demikian, jika anak yang tidak sah taraf itu perempuan dan ia mahu berkahwin di kemudian hari, maka walinya ialah wali hakim. Begitu juga anak angkat. Jika anak angkat itu berasal dari anak tidak sah taraf, maka walinya adalah wali hakim kerana anak itu dianggap tidak mempunyai wali nasab.
Sekiranya anak angkat itu berasal dari bapa yang sah atau keluarga yang sah, maka walinya ialah berdasarkan susunan atau tertib wali yang ada, bukannya bapa angkat. Oleh itu para ibu bapa atau bapa angkat hendaklah berhati-hati tentang anak yang tidak sah taraf ini, jangan menyembunyikan keaaan sebenar.
Ketiga:
Wali Yang Ada Tidak Cukup Syarat.
Dalam Islam, kalau wali aqrab tidak mempunyai cukup syarat untuk menjadi wali seperti gila, tidak sampai umur dan sebagainya maka bidang kuasa wali itu berpindah kepada wali ab’ad mengikut tertib wali. Sekiranya satu-satunya wali yang ada itu juga tidak cukup syarat tidak ada lagi wali yang lain maka bidang kuasa wali itu berpindah kepada wali hakim.
Keempat:
Wali Aqrab Menunaikan Haji Atau Umrah
Dalam kitab Minhaj Talibin dalam bab Nikah menyatakan jika wali aqrab menunaikan haji atau umrah maka hak walinya terlucut dan hak wali itu juga tidak berpindah kepada wali ab’ad, tetapi hak wali itu berpindah kepada wali hakim.
Demikian juga sekiranya wali aqrab itu membuat wakalah wali sebelum membuat haji atau umrah atau semasa ihram maka wakalah wali itu tidak sah. Rasulullah saw bersabda:
'Orang yang ihram haji atau umrah tidak boleh mengahwinkan orang dan juga tidak boleh berkahwin'.
(Riwayat Muslim)
Oleh yang demikian, jika seseorang perempuan yang hendak berkahwin, hendaklah menunggu sehingga wali itu pulang dari Mekah atau dengan menggunakan wali hakim.
Kelima:
Wali Enggan
Para Fuqaha sependapat bahawa wali tidak boleh enggan untuk menikahkan perempuan yang dalam kewaliannya, tidak boleh menyakitinya atau melarangnya berkahwin walhal pilihan perempuan itu memenuhi kehendak syarak.
Diriwayatkan dari Ma’qil bin Yasar, ia berkata: 'Saya mempunyai saudara perempuan . Ia dipinang ole seorang pemuda yang mempunyai pertalian darah dengan saya. Saya kahwinkan perempuan itu dengan pemuda tersebut, kemudian diceraikan dengan talak yang boleh dirujuk. Perempuan itu ditinggalkan sampai habis eddahnya. Tidak berapa lama kemudian, pemuda itu datang lagi untuk meminang, maka saya jawab:'Demi Allah, saya tidak akan mengahwinkan engkau dengan dia selama-lamanya'. Peristiwa ini disampaikan kepda Nabi saw. Berhubung dengan peristiwa ini, Allah swt menurunkan ayat Al-Quran :
'Apabila kamu mentalak isteri-isterimu, lalu habis masa eddahnya, maka janganlah kamu (para wali) menghalangi mereka kahwin dengan bakal suaminya'.
(Al-Baqarah : 232)
Kemudian Ma’qil berkata: 'Kemudian saya membayar kifarah sumpah dan perempuan itu saya kahwinkan dengan lelaki berkenaan'.
(Riwayat Al-Bukhari dan Abu Daud)
Dalam sebuah hadith yang lain dinyatakan:
'Ada tiga perkara yang tidak boleh ditanggungkan iaitu: solat bila telah datang waktunya, jenazah bila telah terlantar dan wanita janda yang telah bertemu jodohnya'.
(Riwayat At-Tirmizi dan Hakim)
Oleh yang demikian, perbuatan wali menghalang atau enggan menikahkan wanita tanpa ada alasan syarak adalah dilarang dan dianggap satu tindakan yang zalim kepada wanita itu.
Menurut Jumhur Fuqaha (Syafi’e, Maliki dan Hambali) apabila wali aqrab enggan menikahkan pengantin perempuan, maka wali hakimlah yang menikahkannya. Rasulullah saw bersabda:
'Kalau wali-wali itu enggan maka Sultan atau hakim menjadi wali bagi perempuan yang tidak mempunyai wali'.
(Riwayat Abu Daud dan At-Tirmizi)
Dalam kes Azizah bte Mat lawan Mat bin Salleh (1976, Jld. II, I JH) mengenai wali enggan di Mahkamah Kadhi Perlis, Yang Arif Kadhi Mahmood bin Lebai Man (pada masa itu) memutuskan, perempuan itu berhak mendapat wali Raja atau hakim untuk berkahwin dengan Mansor bin Isa dengan mas kahwin dan belanja yang tidak ditetapkan.
Fakta kes itu adalah seperti berikut: Seorang perempuan telah menuntut di Mahkamah Kadhi supaya ia dikahwinkan dengan Mansor bin Isa secara wali hakim kerana bapanya enggan mewalikannya dalam perkahwinan itu dengan mas kahwin sebanyak RM80.00 dan hantaran RM202.00 tunai.
Pihak bakal suami telah mencuba beberapa kali untuk meminang perempuan tetapi dihalang oleh bapa dengan alasan 'Tunggulah dulu sehingga anak perempuannya mendapat pekerjaan'. Bakal suami itu bekerja sebagai Pembantu Audit.
Kadhi ketika memutuskan kes itu menyatakan :
'Berdasarkan kepada hukum syarak, apabila seseorang wali itu tidak mahu mewalikan nikah anaknya kerana enggan atau berselisihfaham, maka bolehlah dinikahkan perempuan itu dengan wali hakim atau wali Raja dengan alasan

Wednesday, November 7, 2012

Hadiah untuk-Mu

Salam smua.


Hope smua sihat-sihat belaka. Hari Raya Haji lepas KB sambut kat kampung sendri. Bila teringat balik raya haji orang lebih cakap raya korban. Dalam hidup ini byk pengorbanan yang kita kene lakukan. ye! Ini pengorbanan KB yang terbesar KB buat, bila kb melepaskan seseorang yang KB sayang sangat. Senang ke nak melepaskan seseorang yang kita sayang? Hanya insan itu je boleh jawap samada die mampu atau tidak. Tetapi kalau pengorbanan KB ini yang akan membahagiakan dia KB akan lakukan. Anggaplah ini hadiah dari KB yang terakhir. "Love will grow itself". InsyaAllah KB akan lakukan yang terbaik. KErana itu kuasa Allah swt. 

Friday, November 2, 2012

November sudah!

Salam alaik,


Penuh ngan sarang labah-labah da blog cik KB ni. Huhuhu.. keadaan yang agak sibuk menjadi punca kenapa cik KB x update blog. (padahal x der mood nak menaip. Saje carik alasan)
Lately KB x brape sihat… lam seminggu 2hr mesti MC. Lastly Doktor cakap my throat very sensetif. Then bukan smua jenis makanan leh makan. Tapi KB x der nye nak dengar cakap doctor. Segala jenis makanan telan. Tapi takut gak. Ye la kan. Batok x baik. Lau bangun subuh tu kadang-kadang batok sampai nak termuntah-muntah. Rasa macam ada kahak lekat kat anak tekak ni. Tapi Alhamdulillah sekarang da ok cket.  Bile sejuk je batok.

November muncul sudah… so meaning… a few days before I getting married. Uwaaaaaaaaaaaaaa.. Last Hari Raya Haji is the last I’m celebrating as a single. Rasa macam x caya lak. Hari raya la nak kemas umah. Wat kerahan tenaga untuk adik beradik anak-anak saudara. Alhamdulillah, mereka memberi khidmat yg superb! Tapi yg x tahan nye, asal bangun pagi je kete KB kompom hilang. Abg KB akan pakai kete KB. Ke masjid la. Ke kedai la. Epok macam base tugas die kat dapor, dari subuh sampai ke tengah hari.. masak je keje die. Kakak ipar ditugaskan basuh kain n sidai kain. Angkat kain t petang anak-anak saudara yang teruna n dara. Lipat kain, sapa yang free lipat kain. Keje KB???? Jadi foreman… hahahaha.. x der la. KB bawak MEM la. Kemana yang MEM nak p. Beli itu beli ini. Sabo je la. KB nye duty petang. Wat minum petang atau masak waktu dinner. Tapi bile epok da balik KB memang bersilat kat dapo sowang-sowang. MEM nak masuk dapo?? X der maknanya… die mana nak masuk dapo. Die lagi rela p tengok tv. T masuk dapo tinggal buka tudung saji je. MEM cakap ‘apa guna mama ada anak pompuan. Da ajar masak kan? X kan x reti-reti lagi. So mama rehat la.’

Another is Bilik KB da tukar warna. Dari warna glossary pink + apple green da jadi puteyyyyyyyyyy…. Terasa bilik tu luas lak bila tukar warna. Epok cakap ‘baru la Nampak luas. Lau x, semak ak tengok bilik kau ni. Warna x sekata.’ Apa lak semak. KB tengok Eric buat cantek je. So KB buat la..  Da bilik KB kan. Suka hati la nak wane apa pown. Disebabkan t ramai nak menjengah bilik KB bek KB siap2 tukat cat. Kang ad yang pengsan tengok warna bilik KB. Tapi memang best la lau tido bilik KB. Warna membuatkan nak tido je. Now?? X der makna nya nye. Da wane putey kan.. subuh kul6 tu da terang. Memang x leh tido da. Mata silau je. Rasa menyesal lak tukar warna.

When kemas bilik, kemas almari… Then MEM cakap ‘bentang la karpet yang ucu beli tu’.. wah2 die. Sedap je suruh. X der makna nya. Mahal kot karpet tu. Ad bulu2 lagi. Bila pijak tu rasa nak tido je karpet tu. So memang berkata tidak la. T nak kenduri baru KB bentang. (kedekut gile la KB ni? Hahaha) bukan kedekut la. Cuma berhati-hati. Kang anak-anak buah buat tumpah itu ini makanan n minuman wat sakit hati je. Tu belum katil patah lagi. Sabo je la. Katil patah tau x.. sabo je la. Duit lagi!!! Aiseh! Sabar je la.

Ok la.. x der apa nak taip da. Otak da beku. See u sooooooonnnnn..


Wednesday, October 10, 2012

Yakin Dengan Allah


Salam alaik,

Now updating blog kat dalam site which is project KLIA2. J korang ad? X der kan? Owh… those who are reading my blog and involved this project should be know which is KB. Then apa lagi… Tegur la.. Today mood baik, p edarkan magnet fridge kat staff yang kenal and rapat ngan KB. Yang x dapat tu… harap maaf. J hehehehe

Dugaan bertunang. Owh yes!! My mom said… memang masa ni Allah nak uji dengan hadirkan orang yang kau rasa which is lagi baik, lagi serasi, lagi berduit, lagi berkedudukan..  n kau rasa macam x nak kawen ngan tunang ko sekarang. owh yeah! 100% correct. And may b, KB jenis yang peramah.. Mudah je dapat kenalan.  My future kakak ipar said ‘masa bertunang la Syaitan akan menghasut anak-anak adam supaya jangan berkahwin’. owh no! KB ni da la iman x brapa nak kuat. Datang lak dugaan gini. Adoiii… En tunang lak semestinya buzy.. pastu dengan coverage kat sana susah.. memang bertambah kurang la ber’SMS atau pon ‘call’.. Lau orang len mungkin akan rasa curiga.. tapi KB??? Tipu la lau KB cakap KB x curiga… tapi apa point nak curiga pon x tau.. hahaha.. So better wat derk jek. Lantak la kat die.

Ok. Continue with our topic. Seminggu lepas bertunang… KB terserempak ngan one guy. He is not bad. Ad rupa.. nak tau jumpa kat mana? Kat SHELL KLIA. Macam x logic kan? But its happened. And one more thing. Bukan KB tegur die k. Die yang tegur KB. X kan la KB nak sombong lak kan.  Then die macam nak berkenalan la apa la. KB sedar status diri yang telan pown kene booking.. hahahaha… da mcm hotel  lak kan… so just proceed kawan SAHAJA. Nak tau die keje apa?? Engineer Petronas Lubricant beb! Memang la rasa goyah cket.  Da la masa die tegur tu die naik Limosin…. Arhhhhh!!! Hati mula gugat. Untuk menjaga hati… wat solat sunat hajat banyak-banyak. Insaf weh! Kau tu da bertunang. Sedar diri sikit!!

Aha! Another story. 1week after bertunang. Bertunang ikut syarak dlu… this guy.. also la involved the same project. Propose KB.. propose ok! Yes! Engineer also. Position Senior M&E Engineer. Graduated from Oversea. Owh god! Then untuk be fair la kan.. KB pon ckp ‘I’m so sorry. I’m engaged’ . Muka tu Nampak la frustrated, tapi apa boleh buat. KB kene yakin.. Allah da pilihkan ‘DIA’ (tunang KB la) untuk KB. Jadi kenapa  perlu risau. InsyaAllah everything gonna fine. J

Walaupon Encik Tunang x berkulit macam omputey, muka langsung x hensem, body x macam ‘Aaon Aziz’ , jauh skali berduit atau berkedudukan,  berlainan bidang kerjaya, KB tetap pilih die. Sebab Allah da pilihkan die untuk KB. Jadi kenapa KB perlu risau. Bila mana Allah membuka pintu Jodoh kamu, maka Allah akan membuka seluasnya pintu rezeki kamu. Jangan takut dan risau. Hanya Perlu yakin dengan Allah.  J

Sunday, October 7, 2012

26 Tahun

Salam alaik,


Kali ni nak cite pasal diri sendri. Boleh ke dak? X boleh pon nak gak la. Tahun ni… umur KB da 26tahun. Tua da kan? Kawan-kawan len umo 26 da ad anak sowang anak… KB ad anak tekak je. Hehehe… ok la nak cite apa achievement KB di usia 26tahun. Bermula dengan :

  1. Memegang jawatan  jurutera quality merangkap pengurusan tapak projek untuk projek bernilai RM162juta. (x pernah berangan atau bermimpi. Nampak mcm x logic tapi itu hakikat)
  2. Daftar Haji kat Tabung Haji. Bayar cash rm10k.
  3. Dapat naik flight. (selama ni nek bas, nek komuter, nek LRTdan nek kete je. Ni memang excited gile )
  4. Menjejakkan kaki ke Indonesia. (ni lagi x pernah nak berangan. Sebab umpama balik kampong)
  5. Beli DSLR. ( yang ni memang da mengidam lama da)
  6. BErtunang. (ni memang unexpected. Sebab KB x der bf tetiba bertunang. insyaAllah, KB terima seadanya jika DIA yang Allah pilihkan untuk KB)
  7. Menjejakkan kaki ke Bumi Kenyalang. ( pernah berangan tapi x sangka hajat termakbul. Alhamdulillah kerana Allah mengabulkan doaku )
  8. Menghadiri temuduga Lembaga Pelabuhan. (mudahan Berjaya temuduga ku. Aminnn)
  9. Beli kete baru. (idea gile seminggu sebelum raya. 1hari sebelum raya tandatangan surat perjanjian.)
  10. GAJI LAMBAT… MAJIKAN berhutang dengan KB nilai SEBULAN GAJI.
Jadi, itulah diantara pencapaian untuk KB di usia 26tahun. Mungkin, pencapai korang lagi gempak kowt. Tapi KB, itu je la yang termampu. Alhamdulillah, Allah permudahkan dan perkenankan hajat KB. Aminn  

Wednesday, September 26, 2012

Is that what you want in your life?


Salam alaik,

Ai korang. Lately memang KB x masuk opis after maghrib after kene SOUND ngan en tunang. Broadband lak kene terminate due to not received any payment. Hahaha. . Bukan x nak bayar tapi gaji bulan lepas sangkut. Company x bayar-bayar even now 25th September. Government servant da 2x gaji KB skali pon belum. Memang MALANG la nasib KB. Aduhaii… sedih mengenangkan keadaan ekonomi. So kene pakai saving money untuk surf hidup. Nak bayar kete, byr bill hp, makan, minyak kete and other utilities which is too important. Disebabkan Broadband tu kurang penting maka KB pon x bayar la. Now?? Da kene BAR pon since minggu lepas. En Tunang x tau pon. Da die x tanya. Nak harapkan KB nak cite? Memang x la. Sebab die suka cakap KB ni lau bercakap NON-STOP. So better diam. KB sekarang ni lau leh diam memang KB diam. Malas nak bercerita ngan die. Nak post kat FB? Most of my future ipar-ipar da add KB. So nak aktif mengUPDATE status memang x la. Then en tunang pon x suka KB meraban lam FB. Die cakap ‘dari awk mengupdate status kat FB tu bek la awk baca kitab, ngaji ke’… aduhaiii… KB lak bukan versi Islamic sangat. L Nak ngadu or story-story ngan die malas. Kang die SOUND balik. So better diam. KB pon x kecik hati. Moral of the value “ terima la pasangan kamu seadanya. Jangan membandingkan atau mengubah pasangan kamu kepada seseorang yang kamu mahukan,kerna perubahan itu hakikatnya tidak ikhlas. Kekecewaan akan terpancar diwajah pasangan kamu itu jika kamu perhatikan riak wajah sebenar pasangan kamu itu dari sudut pandangan mata hati. Tetapi terima pasangan kamu itu seadanya. Yang salah kamu perbetulkan,bukan kamu mengubahnya”. The best solution is KB bercakap je lam blog kesayangan KB ni. Now he don’t know wujudnya blog ni. But until when I can I hide from him?? The answer is Until Allah decide for me when is the date. J  Just because of I can’t talk to him so I wrote into this blog. So byk la entry yang masuk. Hehehe.

Now he start controlling me. Nak p pasar malam kene ajak kawan teman? Hello!!! Independent girl kowt. So kenapa nak risau sangat? Die cakap ‘risau lau apa-apa jadi’. KB malas carik gado KB jawap ‘ye. Balik trus ni. Jangan risau. Saya x p mana-mana. Dok umah je’. Nak bawak kawan cemana lau keje lain-lain tempat. Balik lak bukan waktu yang sama. If balik rumah dlu.. nak p pasar kemudian memang x la. Da masuk umah nak kuar balik?? Owhhh… saya teramat-amat malas. Da masuk NO keluar-keluar untiI the next morning. Itu pon sebab nak p keje. Lau x? berkurung je dalam umah. I can’t imagine how is my life style after I marry him? Hope I can bersabar untuk melayan setiap kerenah dan penyakit RISAU die tu. Untuk 18tahun KB berdikari then padan umur nak masuk 27tahun segala-gala urusan diserahkan kepada si suami? Boleh ke?? Entah la. X der jawapan untuk soalan tu. T mesti bila nak beli barang dapo die cakap ‘tunggu die balik keje’. Betol x? ermmm…. Susah la lau macam tu. Sometimes kita nak masa untuk diri sendri. Without anybody. Just only yourself. Orang lain x tau la. But KB memang macam tu. Ada masa KB spend masa ngan kawan-kawan. Ada masa KB spend masa untuk diri sendri tanpa gangguan sesiapa. Future x tau la cemana kan.   “ Tabahlah duhai hati. Masih jauh lagi perjalanan hidup yang kamu perlu tempuh”

Monday, September 24, 2012

Demam, Batok dan kahak


Salam alaik,

Lately KB x brape sihat. Since hari Malaysia lepas la. But buat-buat la kuat sebab keje banyak yang menanti. Omputeh tu mana tau kita x sihat ke kita demam ke. Ni smua gara-gara company yang x carik replacement untuk site manager. Then skop keje KB da merapu meraban. Da macam Assistant  Site Manager lak. Yela… surat menyurat KB yg draft, t Project Manager atau Deputy Project Manager akan review before submit ke main con. Tapi Bila di fikir-fikirkan…. Bagus gak keje ngan omputeh ni, sebab kita carik experience keje ngan die. Yang x best bukan apa, company KB ad masalah financial. Sampai la ni… gaji bulan lepas x dapat-dapat lagi. Duit pon da makin susut. Adoiii… serabut betol la.

Aha! Bila cakap pasal x sihat. KB makan la ubat. Ubat tu akan buat KB mengantuk and tido walo untuk 20min. gile kan? So KB keje Tdo jek.. smalam kan hari minggu. Lau ikutkan hati nak p opis. Tapi serik kene sound ngan encik tunang trus x jadi p. Tadi die call pon die ada tanya ‘ awak kat mana ni?’ Then KB pon cakap ‘kat umah la. Kenapa?’. Die leh jawap ‘ingat awk kat opis’.. KB jawap ‘kita da serik wat keje lebih masa. Kang ad orang marah kita’.. Tau die jawap apa? ‘ tau x pe’.. ni memang cobaan la. Da la broadband da disconnect. Gara-gara gaji x der. So KB hold bayar broadband dlu. KB bayar HP je. Tu pon da RM100++. Lau x bayar kan susah lak nak wat call. Ni memang cobaan sungguh. X kan nak mintak kat encik tunang. Segan la kot. Bukan suami kita lagi. Lau da suami tu boleh kot lau nak mintak duit kat die. Hahahahaha..

Bila cakap duit x der, nak kuar p mana-mana pon x syok. Dok umah lagi x syok. Uwaaaa… Memang mati katak kat umah la. X tau nak wat pe. Eeeeeeeeeeee…. Serabut perot betol la.. adoiii

Thursday, September 20, 2012

Dugaan bertunang



Salam alaik,

Now nak cite pasal dugaan bertunang. Lau dlu KB akan cakap ‘apa ke peel la nak gado-gado.. relex sudah. Now.. kene BATANG HIDUNG sendiri!  Bila Allah tu nak bagi memang SEDAS trus die bagi. Ambik kau KB! When my encik tunang sentap aka merajuk ngan KB .. die sms pon x.. then KB pon x sms die. Hahaha… smalam da call die ckp ‘bateri habis. T balik die call’.. skali die sms dalam kul10 ckp ‘da balik umah.. nak solat n tido’.. KB cannot do anything, just wish ‘ok.. nite’.. apa lagi den boleh cakap.. kang cakap lagi kang… die sentap lak. Da la kuar ayat saya awak da.. tu memang aura pertelingkahan dan ayat sentap.. ngan KB skali sentap. Budjet nak majuk.. skali die lak yg sentap! Aiseh!!!!!! Ini la orang cakap dugaan bertunang. Baru bertunang setahun jagung… adoiiiii…… cobaannnnnnn… 

Monday, September 17, 2012

Takut


Salam alaik,

Ai semua… lately KB bz cket. Turun naik site jangan cakap. But da nama pon keje. KB x merungut sikit pon. KB enjoy keje tu. Balik dari site singgah umah mandi-mandi solat… Lepas magrib datang balik opis.. Balik lak tengah-tengah malam. Since KB da bertunang… xtivity KB agak slow. Smua kene punch card. YES! Sorry All… I have been engaged.  Bukan x nak cite but KB x rasa nak share. But since KB x leh tanggung. So KB pown cite la. L

Actually KB takut sangat dengan perkataan NIKAH dan KAHWIN. Bukan KB x nak kawen… mesti la nak. Excited sangat bile dengar orang nak kawen. Tapi kadang-kadang sedih gak. Kawan-kawan len da kawen tapi KB? Entah la.. Mungkin belum jodoh lagi. But this time I’m having scared! Takut nak kawen. L

Takut sebab?? I’m scared if I cant be the best for HIM.. I’m scared if I cant be the best as a wife..  I’m scared if I cant be the best as a friend for him..  I’m scared if I cant be the best as a soul mate for him..  I’m scared if I cant be the best as a mom for his child..  I’m scared if I cant be the best as daughter in law..  I’m scared if I cant be the best as sister in law.. All of them make me scared. L

 This week En.Tunang balik cini. Then wat la preparation cket. The part yg make me so scared is when he brought MAS KAHWIN for me. L.. so meaning… we are too closed to geting married… aduhai.. betol kene ni? Then he start to comment who am i.. sometimes feel ‘y now… ya Allah… berikanlah ak kesabaran yang tinggi jika ini jodohku… jika ini bakal pembimbing ak..’.. bak cakap diyana, one of my ex-schoolmate said ‘rasa x nak kawen pon ad weh’… serius!! Its happened it to me also.


So frenz… please wish for my strength.. chayok-chayok…. Adoiii..

Monday, September 10, 2012

what to say?


Salam Alaik,

Ai semua. X tau nak sory apa. Pagi tadi just reach Nilai. Mengantuk jangan cakap. Tersengguk-sengguk kot. Balik Perak minggu ni. Penat jangan cakap la. Tapi sebab ada urusan terpaksa menguatkan daya ketahanan diri. Apa nak buat. Cobaannnn…

Now nak cite pasal yg interview baru-baru  ni. Masa pon berlalu. Now Dah seminggu balik dari interview. Masih mengaharapkan pekerjaan itu. Semoga Berjaya. Aminnn… Tadi abg call. Die ckp ‘priority kepada yang lelaki. Tapi lau lelaki tu x layak mungkin la akan dapat ke perempuan’.. lam hati ckp ‘David la tu dapat. Cobaannn’..  Tapi sekurang-kurangnya KB dah berdoa, berusaha, berikhtiar dan selebihnya KB bertawakal kepada Allah swt. Insyaallah, lau rezeki KB kat situ. KB akan dapat jugak. Macam keje yang sekarang, KB satu-satunya perempuan yang ditemuduga, demand gaji yang tinggi. Tapi Alhamdulillah.. Rezeki.. dan mungkin juga Allah nak pertemukan DIA untuk KB. Hehe. Dan KB percaya kepada ketentuan Ilahi. 

Ya Allah, permudahkan urusan ku Ya Allah..
Buka kan seluasnya Pintu Rezeki ku Ya Allah

Wednesday, September 5, 2012

Review: Interview Jawatan Jurutera J41


Salam alaik,



Ai semua… now tengah makan roti sambil update blog. Huhu.. lapar la. Orang len sarapan kul8am, KB sarapan kul12:30pm… ini kire sarapan ke?? Bantai je la. Hahahaha.. Nak dijadikan last Thursday KB just attended the interview for Jurutera J41. Nun terbang ke Bumi Kenyalang dengan harapan anak Jati Negeri Perak ni bakal beroleh kejayaan.. amin…

Dari semenanjung terbang ke bumi kenyalang. Memang satu pengalaman yang susah nak story. Perasaan die Allah je yang tau. Tu belum lagi dup dap dup dap…sabar je la. Lau ikutkan nak gaji besar kan.. boleh je apply keje kat sana. Ramai je kawan-kawan yang keje OnG ataupon LnG.. Tapi mungkin, doa KB untuk berkhidmat dengan kerajaan Allah nak makbulkan, jadi terpilih la KB untuk menghadiri interview J41. J nek flight hari rabu. Rabu tu jugak la sesangat bz. Dengan inspection dengan consultant, main-cont.. memang KB wat keje gile. Terkejar sana sini jangan cakap la. Nek je flight trus pengsan. Sedar pown bila flight da landing'.

Senja Isnin Deputy Project Manager forward sms regarding the inspection. Selasa jugak la KB confirm kan tiket flight pukul brape. Memang KB deal baik punye ngan Consultant n main-cont. Bayangkan, boarding time kul3 tp kul2 kau masih ad kat kedai makan dengan baju comot, solat zohor pown belum. Mmg keje gile la. Alhamdulillah, walaopon lambat KB sempat lagi untuk nek flight tu. J Sampai Sarawak kul7. Solat magrib dlu sambil tunggu orang pick up. Alhamdulillah masih ad insan yang sudi memberi bantuan. Elok je die sampai trus p beraya. Memandangkan perot memang lapar so apa lagi. Makan la… sebelum nak check in hotel singgah sekejap kat Sing Kwang x silap nama supermarket tu. Beli buah lai fuji tu… 3biji rm3.40. gile x murah? KB ni da jakun lak.. murah kot. Lau x sebiji je da harga rm2. Rasa nak beli 1peti bawak balik semenanjung pon ye. Hehehe.. elok je check in trus mandi. Basuh buah then ngap! Makan sambil tengok TV. Sepatutnye sok pagi interview kau p study ni kau b layan Hindustan. Haha.

Next morning sebelum p interview buka la apa-apa yang patut. Call mak dlu.. takut la. Mintak restu nak masuk interview. Mak cakap ‘insyaAllah anak mak boleh buat. Buat base je, jangan takut’ J. Then mama sms lak. Mama tanya da masuk interview? Wah! Sungguh cuak jangan cakap la.. punye cuak sampai x nak turun dari kete. Abg ckp ‘mai abg teman. insyaAllah boleh buat punye. Jangan takut’. Abg payung sampai la ke pintu lobi. Sampai 30min awal. Memang x leh nak cakap la. When look the attendant list ad 3candidates. 1 guy 2girls. But nama je da menunjukkan sarawakian. Down lagi. Bayangkan la. Kau datang dari jauh kot. Competitor kau orang tempatan. Memang lagi down la. L giliran plak yang terakhir. Adoiiii… cobaan. Sebelum turun kete tanya kat abg dlu… interview ni cakap melayu ke, English ke, Sarawak loghat? Abg ckp melayu baku. Ok fine.. using malay mimie.. chayok! chayok!

After 1st candidate masuk kan.. die cakap this interviewer wah! Truk kene belasah. Adoii.. lam hati ‘jenuh la aku t.. mampos’. Then KB tny bahasa apa. Cuak gak. Bantai depa cakap Sarawak, KB nak balas apa. Mana reti.. die cakap English. Then 2nd candidate masuk. Die cakap interviwier ni ok la. Cuma yg ‘Datin’ tu suka potong jawapan die. Owh again! Y and y its happened. KB da la datang dari semenanjung. Takut ar. L Bila turn KB dipanggil masuk. Lam hati, istigfar je la yg KB mampu. Ad 3org interviewer. 2man 1women. Tengok da takut. 2nd interviewer soh perkenalkan diri. Cakap omputeh. Citer la itu ini. Then 1st interviewer sampuk… dlu sekolah mana? KB pon jawap la.. memang kire macam sembang je. Sometimes malay sometimes English. So x la tension sangat. Entah la.. mungkin die nak expect kita untuk ‘u can talk fluently in English or not’. may b la. KB pon ikutkan mana fluent sebelum ni tapi mungkin sebab tu bahasa pengantaraan masa keje… jadi da terbiasa. Sometimes malay sometimes English. Until the end of session, versi santai. Now, KB hanya mampu berdoa semoga Allah permudahkan jalan KB. Dapatkan la KB keje tu even gaji die x besar mana. X pela. As long as KB dapat keje tu. Aminnn…Doakan KB ye kawan-kawan.

Insan yang mengharapkan suatu keajaiban

Monday, August 27, 2012

Both of them so strictly, there make me scared!


Salam alaik,

Ai smua… Now I know y sis cakap ‘tau dak kami menikah macam mana?’. I though sis n bro in law ni kawan. Jumpa masa event apa-apa ke masa sis keje JAIS but! They are anak sepupu and pak sepupu. That y la I think sis cakap macam tu. Then I never ask anything. I don’t know y I didn’t ask. Normally I keep asking itu ini.. but now never!! when I think I’m confuse then I ask. If not! I keep silent all the time. Y huh??? Any idea? 

This raya my sis ask me. ‘y u never have bf? Are u trauma with men?’ then I look at her. I never give the answer but I ask her ‘y u ask? Got any bf for me?’ see! I’m not totally trauma with men. A bit may be. Hahaha. X nak ngaku lak tu.  J

For me may be it’s not suitable time to thinking about men. If he like me propose me as muslim and get married. After married we can couple what? But when I think again…. Is that what I want in my life? Until now I keep thinking.. (istiharah lah kamu, nescaya kamu akan beroleh jawapan.J)

When u decide to change then Allah will send to u people who is can help u change. Believe or not but its happened to me. And a lot of thank to Allah cause send all my friend, him and his family to me eventhough I feel so small compare with them.  

Now I don’t know what to type. Cause…. My mind thinking my work. I need to settle the report by tonight because tomorrow need to send to client and a day after tomorrow I have site inspection and! My boarding time at 3pm. I don’t know either I can pick all the time or not. Please wish for me.

A human who want happiness

Just Married


Salam alaik,

Ai smua. Ari ni nak cite pasal my inspiring guy yang sudah pown menikah. Bukan cik KB yang menikah tau. Saja topik panas cket. hehe. Sabo je la ye. Kawan dapat invitation card die, BUT we are sorry. We are not there when the event be held.  Masing-masing ada hal. Family matter la and xtivity Beraya. Tu pown p rumah yang betol-betol rapat. Yang jauh-jauh x p langsung. X sempat sangat-sangat. Mintak maaf banyak-banyak ye lau ad yang terkilan cik KB x sampai ke rumah. Bayangkan la KB nak handle beli barang dapo dari yg kering sampai yang basah. Nak masak lagi. Ngan baju yang x alter lagi. Macam-macam hal la. Gawat-gawat. But Alhamdulillah, berkat izin dari Allah swt, KB dapat uruskan smua ni dengan lancar walopun mula-mula agak sempot cket. Hehe. J  ok. Jom tengok kad kawen ustaz Don.. comel kan?? berangan kad kawen KB t macam ni. Tapi Adakah Bakal Si Suami suka?? Aha! Jenuh eh macam ni. 


kad kawen Ustaz Don




majlis resepsi x silap


See, ustaz Don pown ada pelamin. But untuk tangkap gambar je la. X der la bab renjis-renjis ni. Isteri die siap ada inai lukis-lukis lagi. Yang haram bila die lukis ala-ala pemujaan. Acer buat macam ala-ala Arab nye design. X Haram kan lau gitu? Apa-apa pown serahkan kepada yang pakar la menjawap. (luckly KB x suka inai corak-corak. So dok sah nak pening fk. hehe J )  

Thursday, August 16, 2012

Tuesday, August 14, 2012

Twilight Breaking Dawn Part 2



Salam alaik,

Syawal bakal muncul dan Ramadhan bakal berakhir. Itulah lumrah kehidupan… hidup umpama roda kadang-kadang berada di atas kadang-kadang berada dibawah… eh! Tetiba ngah menaip ni KB terfikir jambu cicah ngan sambal rojak kat RnR Tapah la. Adoiii…. Tau la semangat nak balik Raya. J

Sedih bila ramadhan bakal berakhir lagi 4hari. Macam mana nak kumpul pahala lebeh. Masa ramadhan la dok berkejar ke Bazar Ramadhan, dok berkejar nk solat magrib pastu nak p tarawih ke Masjid. Masa Ramadhan la dok berkejar p shopping raya. Pokok pangkalnye masa bulan Ramadhan ni bulan yang paling buzy. Semoga kita berjumpa dengan Ramadhan akan datang. Aminnn..

Ok… ni da lari tajuk. Tajuk hari ni pasal Twilight… cite ni kan novel series. For sure budak comey nama KB ni fanatic. Hahaha.. Dari cite ni mula sampai da nak habis ni KB follow. Asal citer ni kuar kat panggung memang gagah habis p beli tiket wayang. Tengok sorang-sorang pon x pe asalkan dapat tengok citer ni. This coming soon Twilight Breaking Dawn Part 2. Part 1 dlu agak 18sx cket. Tapi those yang tengok kat wayang die cut tang 18sx tu. Eleh… bajet KB x tau ye? Silap besar la…. P tengok yg versi US punye la.. kat US depa play 16Nov.. kat Mesia mungkin 22@29Nov. Harap-harap KB dapat tengok ending Twilight ni. If x dapat tengok KB rasa mau menangis sampai termimpi-mimpi kot. Owg Edward Cullen….admire ngan this guy.. tp lam cite je la..hehehe

Aha! Another person yg KB admiring gile Ustaz Don. Sanggup kot ‘on leave’ semata-mata nak p tengok die nye talk secara live. Hahaha.. Mujur la kawan ada kursus n sesi terakhir tu ‘Talk with Ustaz Don’… Alhamdulillah, termakbul la hajat. Chewaaaahhh.. this guy sangat2 humble. So bertuah la tunang die.. sure tunang die jeles gile kan.. sebab ramai kot yg admire Ustaz Don ni (termasuk la KB). Hahahaha. X senonoh langsung. Tau dek mak+pak mentua to be KB mampos…ada ka mak cik – mak cik, pak cik-pak cik nak wat KB menantu? Single lagi ni….. hehehehe (promote diri sendri kot)

Thursday, August 9, 2012

Raya lagi


Salam alaik,
Ai korang.. 2-3 hari ni mood x brape nak ok. Swing-swing jek omputeh cakap. Kah kah kah.. (gelak jahat). Punca? Biarlah rahsia.. x smua bende leh share ngan orang ni. Sometimes better simpan sendri. Sebab manusia ni rambut je sama hitam tapi hati wane apa kita x tau. (ad jek yg rambut wane putey,rambut  wane perang ye dak?) Pengalaman lalu betul-betul mengajar KB apa itu sahabat.. apa itu manusia.. J so better just keep it for myself. Then if KB mati pown nobody knows right. J adil apa. X la nama KB di kumpat sana sini.

Bila sawan KB mai, yang selama ni x pernah melepak kat Old Town Café KB p melepak kat sana. Disebabkan KB ni muslim and bertudung this girl “I think she is the one of manager ” came to me and said ‘sorry miss, for steam rice u need to wait. Is it ok for u?’… hehhehe.. then KB jawap ‘ooo.. its ok. I knew the procedure. Just proceed my order (sambil senyum)’.. lam hati.. x lapar sangat pon walopon time buka pose masa tu.  Cuma nak try makanan len kat situ. Then after 10min nasi pon sampai. Makan punye makan…. Sampai kenyang.. nasi pon x habis. Hehehehehe…. So drive balik sebelum orang sekeliling tengok pelik sama KB. Mau x pelik if makan sorang2. ngan barang atas kusi and I’m a GIRL ok… girl makan sorang-sorang.. korang ad? X der kan? Hahahah… sometimes better kuar sowang-sowang eventhough  a bit dangerous la.  J Motif? Mudah nak gerak ke mana-mana. Mudah nak cari barang tanpa minta pendapat orang. Ikut kehendak, kemampuan dan citrarasa sendri. X payah nak heran pendapat orang. Yang nak pakai diri sendri. Bukan depa. So decide by yourself. Cool!!!

This week I’m going back to my sis house. May be ad upacara wat biskut raya. Owh yeah…  Actually nak mintak jasa baik sis and bro untuk bawak balik Oven ke kampong. Hehehe. Then sis pon asking ‘what wrong with ur car? Sampai x muat nak bawak balik kg oven ni?’ the answer is ‘ur sis nk tumpang my car. She refuse go back to her in law house. So I need to tf my stuff into ur car la’... hurmmm….

For this coming raya, a bit excited coz… nak tangkap gambar beramai-ramai.. may be berlatarbelakang kan pokok rambutan…. Hahahaha.. lam banyak-banyak pokok kenapa la KB p cakap pokok rambutan… macam la ad pokok rambutan tu. pakat kene tebang je ngan mama je. Sebab bila pokok da tinggi x Nampak da rumah. So memang selamat la… J

When talk about raya.. this Raya tema wane merah.. KB nye baju kurung modern wane hitam merah. Kain tu beli masa p indon bulan May lepas. J caya la KB!! But until now I’m still thinking…. Nak pakai ke idak baju tu.. harus la KB pakai…. Another else, mummy soh beli jubah… beli wane belacan.. still lam category merah kan? Layankan je.. now x tau nak pakai yang mana untuk raya first and sesi tangkap gambar. Then… tudung raya x beli lagi.. hehehehe.. x der mood nak beli.. sok lusa la. If rajin kan. J

See, when I keep nagging and keep typing something.. I cant stop! Adoiii…..